Heb je regelmatig last met inslapen of doorslapen? Of wil je graag beter slapen? Dan heb je misschien een slaapprobleem. Uiteraard is dit heel persoonlijk: wat de een niet zo erg vindt, ervaart de ander juist als erg vervelend.
 

Slecht slapen
Veel mensen maken zich zorgen omdat ze slecht slapen. En uiteraard andersom: ze slapen slecht omdat ze zich zorgen maken. Slecht slapen heeft vele vormen. Herken je een of meer van de volgende situaties? Dan kun je baat hebben bij een slaaptraining.

  •  Je komt moeilijk in slaap, ook al ben je heel moe.
  •  Je wordt vroeg wakker.
  •  Je hebt last van koude voeten.
  •  Je ligt ’s nachts te piekeren.



Opnieuw leren slapen
Het goede nieuws: de vicieuze cirkel van slecht slapen kun je doorbreken. Je kunt opnieuw leren slapen. Maar daar staat wel tegenover dat je als slapeloze aan het werk moet! En dat is niet gemakkelijk omdat je toch al zo moe bent. Wil je weer leren slapen en zoek je daarbij ondersteuning? Dan is een slaaptraining bij mij wellicht iets voor jou.

De training
De slaaptraining is gebaseerd op een combinatie van therapieën: Mindfulness en Cognitieve gedragstherapie voor insomnia (dat betekent letterlijk: niet slapen). Er zijn mogelijkheden voor individuele slaaptraining, groepstraining en incompany training. De groepstrainingen zijn bedoeld voor groepen van 6 tot 8 personen.

Wat leer je tijdens de slaaptraining?

  •  Je onderzoekt je slaappatroon.
  •  Wat je beter wel en niet kunt doen om beter te slapen.
  •  Welke slaapgewoontes en gedachtes belemmeren jouw slaap? En hoe verander je die?
  •  Je gaat anders om met slapen en je oefent met nieuw gedrag.
  •  Je ontdekt de kracht van simpele ontspannings- en meditatieoefeningen.
  •  Je bent minder kritisch op jezelf en ervaart meer positieve emoties.
  •  Je leert je slaapprobleem zelfstandig en effectief aan te pakken, zodat je in de toekomst het geleerde steeds weer kunt toepassen.

 


Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven. FRIEDRICH NIETZSCHE